smeco: Ahoj Dušane a díky za kompliment i když to s tím charismatem nebude tak žhavé, když říkám hraje Dračí doupě a ty se stejně rozhodneš jinak :-)) Tak ale jestli na mně dáš alespoň jednou, tak nejdřív si tu hru alespoň naostro zkus a jestli vás to opravdu chytne a bude se vám dařit, tak až pak si jí kup. Myslím si, že tak je to fér. Většina lidí si tyhle hry zkusí u někoho jiného a nekupuje úplně zajíce v pytli. (Navíc čtvrtá edice DnD vyjede asi za 9 měsíců a to znamená, že starší edice zlevní ještě víc :-))
Rozumím tomu, jak to myslíš s tou grafickou prezentací... fakt je, že kdysi dávno jsem si příručku hráče k DnD koupil, protože se mi strašně líbily obrázky... ano zní to fakt šíleně, ale byl jsem odkojený na Dračáku a tohle bylo tak úplně úžasně jiné. Láska na první pohled. :-)
Údaje v deníku... no ono to vypadá relativně nabouchaně, jen co je pravda. Jako vždycky jsou možné alternativní přístupy. Takový ten, co se spíš předpokládá je, že hráčům nabídneš možnosti co hrát, oni se nějak rozhodnou, komplet si udělají postavy a začne se hrát. Výhoda je v tom, že hráči už jasně vidí, co umí a co neumí, jaké různé schopnosti mají atd. Nevýhoda je, že to samozřejmě docela trvá a celá tahle aritmetika není až taková švanda (teda jak pro koho, jsou lidé, kteří tuhle část hry mají moc rádi, ale tak obecně řečeno...)
Druhá možnost je si načrtnout na začátku hry jen to základní. Řeknete si s hráči jaké mají povolání a rasu, jaké mají základní vlastnosti (sílu, obratnost, odolnost, inteligenci, moudrost a charisma), jaký mají útok, obranu a tři záchrané hody. To je dohromady 11 čísel a dva slovní údaje. Zbytek necháte otevřený... tohle na tebe bude klást trochu vyšší nároky při hře, ale zase je to docela zajímavé, hráči toho nebudou mít tolik naráz a při hře zjistí, co skutečně využijí a co ne...
Takže v průběhu hry, když vyvstane potřeba dořešit další údaje to uděláte za pochodu. Řekněme, že postavy dojdou k řece a budou ji chtít přeplavat. A samozřejmě nebudou mít vyplněnu kolonku plavání. Takže hráči se teď můžou rozhodnout, zda se třeba v dětství učili plavat (a tudíž si do toho dají nějakou hodnotu) a nebo ne. Možná zjistí, že až tak moc tu řeknu přeplavat třeba nechtějí :-)) A takhle postupně se jim ten deník bude zaplňovat. I kdyby to nebylo úplně dobře a podle pravidel (což se může stát, protože to asi nebudete úplně hrotit uprostřed hry), tak není důležité to lámat přes koleno, ale prostě dodat další kousek skládačky a jet dál. Je to velmi zajímavý způsob jak dělat postavu postupně.
Důvod, proč to na tebe klade zvýšené nároky je ten, že přeci jen musíš hráče upozornit na možnost prvního využití těch různých dalších schopností, nebo to že mají zbraň a jaká to může být, nebo že mají peníze a kolik, nebo že mají třeba oslíka... a budeš jim třeba muset říct, jasně teď se můžeš naučit velmi dobře plavat, ale znamená to, že jsi zanedbal spostu jiných věcí, tak aby trochu zvážili ty investice do postavy. Ale určitě bych to nebral jako účetnictví, kde musí být všechny kolonky zaplněny...
Díky za povzbuzení, věřím že nejpozději k Vánocům se dokopu k dodělání druhého Dekameronu a v případě jakýchkoliv dotazů zase napiš.
Alek z Prahy, ČR ;-)